Förskola i Kanada

Lördagen den 27 januari 2018

Hej!

I det här inlägget ska jag försöka berätta om hur förskolan fungerar. Eftersom jag bara har jobbat på en förskola i Kanada, kan jag bara relatera till den pedagogiken och dagsrutinen som finns där.

Förskolorna (eller Childcare centre som det heter på engelska) bedrivs i majoritet i privat regi. Barnomsorg är ett problem för många eftersom det är otroligt dyrt. Förskolorna är för barn från 3 månader upp till 5 år då de börjar förskoleklass. Skolan börjar vid 6 års ålder, men det finns barn som börjar tidigare ibland på grund av att det är för dyrt med förskola och grundskolan är gratis (lite osäker på om skolan är helt gratis). Här finns ingen reducerad avgift, om än går det att till viss del dra av barnomsorgskostnader på skatten (men en heltidsplats kostar mellan 6-10 000/månad/barn). Jag har läst om projekt i olika delstater (bl.a. Alberta) där man undersöker möjligheten att avgifterna reduceras med hjälp av provinsen och där maxavgiften för en heltidsplats ska vara ca 4000 kr. I och med kostnaden för barnomsorg är alternativet ofta en nanny, speciellt om man har flera barn. I Whistler finns det många som har båda delarna; förskola 1-2 dagar/vecka och nanny de andra dagarna. Som jag skrev i ett inlägg i höstas är förskolan en service man betalar för, det gör att vårdnadshavarna har rätt att göra vad de vill på den tiden de lämnar sina barn på förskolan. Det enda förskolan begär är ett telefonnummer där de kan nås under dagen.

En dag på förskolan kan se ut på följande sätt:

8-8:45 Barnen kommer. Pedagogen som öppnar, öppnar alla stationer i klassrummet. Exempelvis vattenbord, sandbord, staffli med målarfärger, dansmusik, bygglek osv. Utöver det sätts bordsstationer upp (3-4 stycken). Borden har ofta något tema som anknyter till dagen, två av borden är valfria medan det tredje bordet ska vara något med skapande/experiment.

8-9:50 Fri lek + bordsstationer.

9:50-10:10 Städning + samling + toalett besök.

10:10 Förmiddags fika.

10:30-11:45 Utevistelse (Fri lek på gården eller promenad).

11:45-12:00 Städning.

12:00-12:30 Lunch.

12:30-ca. 14 Vila / Lugn tid.

14-14:30 Smågrupp. Ett tema presenteras och därefter görs en aktivitet vid borden. Ofta något som har med temat för dagen att göra eller något som tränar finmotorik. Exempel kan vara att prata om en bokstav i alfabetet och därefter rita teckningar med bokstaven. Den här gruppaktiviteten är ofta fri att bestämma för pedagogerna och det kan även vara något som har med skapande att göra (exempelvis gjorde vi ugglor i höstas).

14:30 Toalettbesök och påklädning för utevistelse.

16 Eftermiddags fika.

16:30-17 Storgrupp. En aktivitet med hela gruppen. Ofta en grupplek eller sagostund.

17-17:30 Bordsaktiviteter. Övriga stationer i klassrummet är stängda.

17:30 Förskolan stänger.

Barnen lämnas för det mesta hela dagen, föräldrarna kan lämna senare eller hämta tidigare men det innebär ingen reducerad avgift. Därmed har man oftast mellan 23-25 barn mellan 8:30-17:15 på äldre barns avdelningarna och 9-12 barn på yngre barns avdelningarna.

Rutinen ser likadan ut varje dag och man stävar efter att schemat skall följas eftersom det är det som presenteras för föräldrarna och visar vad förskolan erbjuder. Jag imponeras av hur barnen följer och anpassar sig till gruppen. I början (jag är det nu med) var jag imponerad av hur 25 st 4-åringar kunde sitta stilla på golvet och lyssna uppmärksamt på en pedagog som läste högt i 15 minuter utan att avbryta eller störa barnet som satt bredvid. Pedagogerna har en hel del knep som gör att förflyttningarna blir lite smidigare. Exempelvis får 3 barn i 4-5 årsgruppen blinka taklampan och ropa ”5 more minutes” när det är 5 minuter kvar till städning. Samma barn göra sedan ”Watch and copy” när 5 minuter har gått. De ställer sig i dörröppningen till klassrummet, släcker taklampan och ropar ”Watch and Copy!”. Varpå alla barn kommer till dörren för att titta och härma. De tre barnen i dörren gör därefter en i taget, en rörelse som hela gruppen härmar. Ofta blir det hoppa upp och ner, snurra runt, vicka på fötterna osv. När det är klart frågar en av pedagogen ”What time is it?” och barnen svarar i kör ”Tidy up time!” och alla börjar städa.

Planeringstid är inget de har på schemat utan det man vill förbereda gör man under dagen och är det något man inte hinner görs det hemma på ens egen tid. Å andra sidan är det inte samma krav på utvärdering och analysering av verksamheten som vi har i Sverige. De har arbetslagsmöte en gång i månaden. Ipad eller dator används inte i barngruppen. Allt är på gott och ont, i vissa lägen har jag saknat att inte ha tillgång till tekniken, men samtidigt får jag intrycket av att barnen kommer dit för att i första hand umgås med andra barn och det är det förskolan erbjuder. De arbetar mycket med gruppen och att fungera i en grupp, mycket grupplekar osv.

Jag får intrycket av att barnen i första hand ska ha roligt när de kommer till förskolan, det ska vara något de ser fram emot och mycket material skall erbjudas. Just det här med att barnen ska ha roligt, var något jag ibland glömde bort och ibland hämmades jag av att tänka på läroplanens mål och att det skulle passa in i just de utvalda målen. Givetvis tror jag att båda delarna behövs, för att en verksamhet ska utvecklas behöver den ha mål att sträva mot och utvärderas med jämna mellanrum, för mig är det självklart. Lika självklart är det att det inom alla verksamheter finns det utvecklingsområden, annars hade inte forskning behövts :-) Men samtidigt är det skönt att se aktiviteter där barnen i första hand har roligt och där jag som tyst observatör ser hur mycket lärande som faktiskt kommer in i en aktivitet även om den inte var planerad utifrån en läroplan.

För mig innebär resande nya perspektiv. Nya perspektiv innebär inte att något är bättre (eller sämre) än det vi har, utan bara att något går att se från andra vinklar. Det finns alltid minst två sidor av ett mynt. För mig är det otroligt berikande att försöka se saker ur andras perspektiv och det ger erfarenheter. Som med alla jobb jag har haft tar jag med mig det som jag tycker är bra och jag tror det är det man ska fokusera på. I slutänden tror jag att vi som jobbar inom förskolan vill samma sak; att hjälpa barnen att få bästa möjliga förutsättningar att utvecklas och bli goda samhällsmedborgare.

Peace and Love!