Hemresa

Hej!
Några dagar sent, men här kommer inlägg om hemresan (den 29 juni).
 
Vaknade vid 04:50. Gick upp, åt frukost och packade ner det sista i resväskorna. Tog hotellets shuttel till flygplatsen kl. 06:00. Hade i ett svagt ögonblick uppgraderat den här flygresan för dryga 1000-lappen till en "economy-comfort" biljett, vilket skulle innebära mittensätet ledigt och mat på planet. Till min förtjusning fick jag i incheckningen veta att jag hade fri tillgång till deras flygplats lounge. Perfekt! Gratis frukost! Flygplatsmat är hutlöst dyrt, jag menar 45 kr för en liten yoghurt..
 
Köade en lång stund för att ta mig igenom deras säkerhetskontroll. Gick därefter till gaten och loungen. Riktigt bra lounge, inte mycket folk en onsdagmorgon och jag passade på att äta innan det var dags att gå till planet. Exakt här började dagen gå lite utför så att säga.
 
Vi fick vid disken veta att planet hade kört på någon form av spik när det kommit in för landning = punktering på ett däck. Ingen större skada och vi skulle få börja gå ombord inom 10 minuter. 10 minuter blev 20 och sedan fick vi börja gå ombord. Jag gick på bland de första (efter uppgraderingen) och såg till min förtjusning att jag blivit uppgraderad igen till ett buisness-klass säte! Oj, oj, skönt skönt :-) Planet var dessutom bara halvfullt så fick två säten för mig själv.
 
Om än blev inte förseningen 10 eller 20 minuter utan först 1 timme efter utsatt tid lyfte planet. Jag stoppade en av flygvärdinnorna och sa att min mellanlandning i Reykjavik endast var 1 timme, skulle jag missa planet? Flygvärdinnan försäkrade mig om att planet fyllt upp med mer bränsle och skulle flyga ikapp en del av tiden. Om än hade jag föga förhoppningar om att hinna till planet ju längre flygresan förflöt. Det här förstärktes när en av flygvärdinnorna kommer fram till mig 30 minuter innan landning och säger att hon har pratat med piloten och de kommer inte att hålla mitt plan tyvärr. Vi landade 00:25 (lokal tid) istället för 23:30. Mitt anslutningsflyg avgick 00:30.
 
Med andra ord var jag inte så glad (milt uttryckt) när jag steg av planet 00:35 och begav mig till servicedisken. Jag kände mig trött (sov ej på planet) och vetskapen om att dagen skulle bli betydligt längre än vad jag hade tänkt gjorde mig irriterad. Jag tog på ett "argt"-ansiktsuttryck och gick fram till kvinnan i disken. Jag meddelade utan minsta tillstymmelse till diskuterbarhet att jag behövde vara på "min" flygplats kl. 10 på morgon svensk tid (mitt ursprungliga plan skulle ha landat 05:15 svensk tid). Kvinnan var mycket trevlig (om än behöll jag min "sura"-min, tyvärr kommer man sällan långt med att vara trevlig i dessa sammanhang är min ringa erfarenhet). Hon förstod mitt problem, tyvärr hade de ingen bra lösning utan det fanns tre alternativ att välja på: 1. Flyg till Köpenhamn, därefter ta mig själv till min ursprungliga flygplats. 2. Flyg till Stockholm, byta flygplats och sedan kvällsflyg till min ursprungliga flygplats. 3. Flyg till Stockholm dagen efter och därefter flyg till min ursprungliga flygplats.
 
Det var ju inte direkt några alternativ att hänga i julgranen, men ingen tvekan från min sida utan jag sa att jag helt klart väljer alternativ 1. Hon började ringa efter en hyrbil åt mig, men jag nekade den tjänsten och sa att jag kan ta tåget till flygplatsen. Kvinnan sa att de troligtvis kommer ersätta mina utgifter utöver flygen. Hon började således boka mig på flyget till Köpenhamn och jag säger "Blir jag uppgraderad nu som kompensation för att jag missade flyget?". Hon ser lite fundersam ut, sedan tittar hon efter och utbrister glatt: "Jag ser att det finns lediga säten i business-klass, jag bokar in dig där". Jag tackar och går iväg till gaten, då flyget skulle gå knappt 30 minuter senare.
 
Jag ska erkänna att min dåliga samvete kom direkt och jag tyckte synd om kvinnan i disken, det var ju inte hennes fel att mitt flyg blivit försenat och ändå hade hon fått möta mitt dåliga humör... hm... man mår mycket bättre själv om man är trevlig och inte otrevlig. Flyget till Köpenhamn var således också något försenat, men iväg kom vi. Även det här flyget hade lediga platser (åtminstone i buisness-klassen). Alla utom jag sov i denna delen, jag hade så gärna sovit en stund men det där med att sova på plan är omöjligt för min del känns det som. Såldes beställde jag mat av olika slag i jämna mellanrum och fördrev tiden med ljudböcker.
 
Landade i Köpenhamn vid 06:30. Gick ner till bagagebandet. Många människor där. Väskorna kom. Kom mina väskor? Nej. Men det var kanske inte helt oväntat. Till sist var det 5 väskor som cirkulerade på bandet och inga andra än jag kvar. Ingen av de väskorna var mina, så jag gick bort till bagageservice och tog en nummerlapp. Kö igen. När jag stod där kom en arbetare och började ta av de cirkulerande 5 väskorna från bandet. Jag gick bort till honom och frågar om han tror att fler väskor kommer att komma? Han svarade ett direkt nej och jag vände mig för att gå tillbaka till disken. Vad ser jag då, om inte min rosa väska komma upprullandes på bandet!! Så glad har jag nog inte blivit på länge :-) Inga fler väskor kommer. Fortfarande folktomt. Står ändå kvar där några minuter, för om en väska har kommit finns chansen att den andra väskan också ska komma. Mycket riktigt. Rätt som det är kommer den andra väskan också. Vilken enorm lättnad!
 
Beger mig således upp i vänthallen. Hör vid SAS-disken om det finns ledig platser på ett flyg till min flygplats (man kan alltid fråga), men flyget var fullt. Köper därför en tågbiljett och efter en 4 timmar lång tågresa tar jag buss ut till flygplatsen innan jag hämtar min bil och kör hem. Allt utan att sova en blund på drygt 25 timmar. Det blir aldrig som man har tänkt sig. Hem kom jag och det var enormt skönt att stiga in genom ytterdörren och känna att, trots strul med resan, hade allt gått bra och jag var hemma :-)
 
En sammanfattning av resan kommer i slutet av veckan. Ha det bra!

Kommentera här: