Ironmen och extremvärme

 

Tisdagen den 31 juli 2018

Hej!

I helgen var det ett stort arrangemang i Whistler – Ironman Canada. Herregisses säger jag bara. En tävling med runt 3000 deltagare där de genomför en triathlon: 4km simning i öppet vatten (sjön där jag bor), 18 mil (!!!) cykling i Whistler och sist men inte minst 4 mil löpning runt Lost Lake. Tävlingen startade 05:30 på morgonen och de flesta går i mål mellan 17-22 på kvällen (målet stängs kl 00:00) = närmare 12 timmars tävling. I söndags hade vi ett strålande solsken och en maxtemperatur på 34 grader på eftermiddagen… i skuggan… ingen direkt vind att tala om. Vinnaren genomförde tävlingen på

På tal om Ironman. I helgen var jag kattvakt åt min hyresvärd. Hon bad mig att inte släppa ut katterna dagen när Ironman skulle gå av anledningen för att en örn hade tagit en av hennes katter för några år sedan när tävlingen hade genomförts. Nu tänker du kanske ”EN ÖRN?! Haha”. Och det var ungefär så jag kände när jag såg filmen ”The Proposal” med Sandra Bullock när hon springer runt i trädgården i Alaska när hennes pyttelilla hund blir tagen av en örn. Jag kommer ihåg att jag tänkte att det kändes overkligt och påhittat, men efter att ha bott i Kanada i snart ett år känns det inte alls omöjligt längre snarare tvärtom speciellt efter att ha sett vithövdade havsörnar vid sjön vid ett flertal tillfällen. De är enorma och skulle lätt kunna flyga iväg med en katt. Med andra ord höll jag katterna inne under söndagen.

Igår (måndag) var olidligt varmt rent ut sagt med en topptemperatur på 37 grader i skuggan (termometern hade inte varit solen under hela dagen). Hemma var det ingen bris, men som tur var blåste det (om än varmt) nere vid sjön. Jag är enormt tacksam över att huset jag bor i är ett stenhus och att det är välisolerat, vilket innebär att det är varmt inne men inte över 25 grader = underbart! Jag måste dock säga att vädret är lite som ett lotteri, antingen extremt varmt eller kallt. På torsdags spås regn och 18 (!) grader, det är liksom halva mot vad vi hade igår… idag har vi haft 33 grader och imorgon ska det bli 28. Nästa vecka ser lite mer ”humant” ut med temperaturer mellan 22-26 grader, hoppas det stämmer.

Förra veckan träffade jag finskan några gånger, vi hade bland annat en picknick efter jobbet nere vid floden. Underbart! Att det dessutom var 25 grader vid 19 på kvällen var inte fy skam, nästan som att sitta på en uteservering hemma i Sverige och njuta av sommaren. I lördags träffade jag svenskan från mataffären nere vid sjön. Jätteskönt att bada och samtidigt njuta av trevligt sällskap. Hon har bytt jobb och jobbar nu en affär i centrum. Det är många asiater som semestrar i Whistler och tyvärr är språkmissar ofta något som uppstår. Svenskan berättade att en grupp äldre damer hade kommit in i affären. Efter en liten stund i affären hade en av damerna plockat upp en finish diskmaskintablett, ni vet en sån där med röd prick i som är inslagen i papper. Damen hade sedan delat ut en tablett till alla i sällskapet, varpå de öppnade sina papper och stoppade in tabletterna i sina munnar. Allvarligt. De trodde nog det var godis, som tur var insåg de snabbt att så inte var fallet och hade spottat ut tabletterna igen. ”Kära nån” säger jag bara och skakar på huvudet.

I helgen plockade jag fram en av resväskorna och packade ner mina vinterkläder mm. Jag kan inte förstå hur jag ska få hem allt… och då är jag otroligt bra på att packa. Jag försöker verkligen vara hård mot mig själv, men samtidigt är det svårt att skänka kläder som passar och som jag fortfarande gillar att använda. Hm… har ju några veckor på mig att fundera mer på vad jag vill behålla och inte. Jag jobbar ett par veckor till, därefter åker jag på en liten roadtrip till klippiga bergen innan jag efter några dagar hemma flyger till Sverige. Just nu känns det overkligt och helt ärligt sorgligt, jag trivs i Whistler och hade gärna stannat ett tag till. Om än försöker jag hitta saker som motiverar mig, sätta upp nya mål och som jag sagt förut är jag nästan säker på att jag kommer komma tillbaka till Kanada igen.

Ha en bra dag!

Kommentera här: