Dag 5 Åre & 6 Arjeplog

Dag 5 rutt: Sonfjällets nationalpark - västra sidan storsjön - Åre

Hej!
Otroligt nog sov jag trots allt okej, tror det var av ren utmattning. Vi kom inte iväg fören vid 9 idag. En ganska lugn kördag väntade upp till Åre.

Åre gjorde mig inte besviken :) Kändes som en miniversion av Whistler. Riktigt fina vyer trots att det var mulet, blåsigt och regnskurar. Berg på båda sidor om husen och Åresjön, supervackert!
 
Jag bokade ett hotellrum vid stationen. Hade lite otur med de första 3 (!) rummen och fick pinsamt nog gå till receptionen och be att få byta rum. Otroligt hjälpsamma tjejer i receptionen som ordnade nytt rum till mig och det 4:e rummet blev en fullträff. Lite krångligare att placera om mig när jag har Grim, men de var väldigt hjälpsamma.

Passade på att utnyttja hotellets poolanläggning på kvällen, superskönt med några längder motionssim och sen bubbelpool. Skönt att sova i en riktig säng och ett tyst hotell tänkte jag... det tänkte inte Grim :) Jag glömde ta in hans filt från bilen och det visade sig att ingen plats var en bra sovplats för den lille palten. Supervilsen och bytte mellan hotellets hundbädd, soffan, golvet i vardagsrummet, hallgolvet, badlakanet jag lagt på golvet och sängen.

Dag 6
Rutt: Åre - Strömsund - Dorotea - Vilhelmina - Storuman - Arjeplog

Njöt av hotellfrukosten innan vi styrde mot Arjeplog. En sträcka på 52 mil. Hade tittat ut några lämpliga platser att campa på på vägen om vi inte skulle orka köra. Om än gick dagen över förväntan och vi kom fram till Arjeplog vid 16:40 efter 8-ish timmar i bilen.
 
Checkade in på ett vandrarhem men det kändes inte som någon hit tyvärr. Sängen kändes smutsig, toan fungerade inte och ja rummet var allmänt sunkigt. Om än supertrevlig och hjälpsam kvinna i receptionen när jag kom så jag tröstade inte gå tillbaka och be om ett annat rum (tror inte de hade något annat hundrum). Så jag bestämde att vi vilar en stund i bilen, checkar ut tidigt och använder toan i receptionen... göra det bästa av situationen liksom eftersom jag var supertrött och bara vill sova en stund :-| I Arjeplog lyser midnattssolen så vi får se hur sömnen blir. Läste någonstans att omställningen till ljuset går att liknas jetlag vilket kan förklarar varför jag känner mig som när jag har flugit till USA :)
Ha det bra!

Kommentera här: