Dag 7 Jokkmokk, Storforsen & Piteå

Rutt: Arjeplog - Arvidsjaur - Jokkmokk - Storforsen - Piteå

Tjena! Grim här igen. "What a day" som man skulle sagt på engelska! Vi skulle ta en lugn dag idag sa matte, men vi har kört 43 mil :) Tanken med vår resa har egentligen varit att ta sig till Abisko, men både matte och jag kände i morse att vi inte riktigt pallar 50 mil (enkel resa och sen lika långt ner igen) just nu iom att vi sover så dåligt. Matte sa "vi tar det en annan gång Grim, gör om gör rätt. Vi måste tänka positivt Grim, om vi åker till Abisko nu kommer vi frysa (där ska komma snö) och vi kommer inte kunna sova bättre än vad vi gör nu i bilen iom att vi inte har några mörkläggningsgardiner". Så matte bestämde att om vi tar oss till polcirkeln, är vi nöjda och så får vi ta Abisko och Kiruna i vinter istället och spana in norrskenet :)

Hursomhelst, jag sov ganska bra men matte vred och vände på sig där på parkeringen utanför vandrarhemmet. Hon lyckades somna några timmar och då höll jag vakt. Vid 03:35 bestämde hon att vi skulle börja röra på oss. Vi lämnade parkeringen strax efter 04 och styrde i sakta mak mot Arvidsjaur. Vi blev omkörd av ett par bilar eftersom vi körde ganska sakta, men matte sa att det inte gör något - "vi tar det lugnt Grim" :) Det här med midnattssolen är ganska häftigt, klockan är 04:30 på fotot nedanför.
 
Arvidsjaur kändes som en riktigt mysig ort. Matte sa att det enda hon visste om Arvidsjaur var regementet och vinterbilprovning. Eftersom jag är hund har jag inte så bra koll på såna saker så jag bara nickade instämmande och låtsades som att jag förstod precis vad hon pratade om. Vi spanade in samebyn och kyrkan - allt innan klockan hunnit passera 06:30. Vi var på topp! :)
 
Näst på tur stod Jokkmokk. Matte sa att hon alltid drömt om att åka ovanför polcirkeln. Matte förklarade att polcirkeln är som en ring som går runt jorden. "Aha", tänkte jag,  "en ring vet jag ju vad det är, en sån där sak som man kan bita i". Men matte sa att det inte är en sådan ring - vilken osis!  Precis innan Jokkmokk fanns det en rastplats och en markeringsskylt för polcirkeln. Vi tog ett kort tillsammans, jag försökte att inte glänsa för mycket men låt oss vara ärliga, en av oss blev bra på kortet och det var inte den som bara har två ben :)
 
Vi spanade in den gamla kyrkan i Jokkmokk innan vi åkte tillbaka neråt mot Storforsen. I bilen på vägen ner berättade matte att det är som ett jättestort vattenfall som är väldigt strömt. Eftersom jag inte är jätteförtjust i vatten blev jag glad att matte sa att man inte kan bada där, utan att vi får vara väldigt försiktiga när vi går utmed kanten. Storforsen var häftig. Matte verkade nästan lite rädd när vi stod på trädäcket. Jag försökte spela cool och spana runt lite nonchalant, men egentligen blev jag lättad när matte sa att vi skulle gå tillbaka - det kunde inte ha kommit lägligare.
 
Vid det här laget började matte känna sig väldigt trött och hungrig. Vi stannade utmed vägen och matte köpte mat medan jag sov i bilen. Precis när hon kom tillbaka började det hagla rejält, skönt att slippa vara ensam i bilen när det dunkar så på taket. Sakta men säkert styrde vi mot Piteå. Matte sa att vi ska försöka campa en natt där innan vi styr neråt. Vi stannade vid ett köpcenter och matte köpte lite tyg och tejp, hon sa att vi ska försöka täcka för några av fönsterna och se om det hjälper oss att sova.

Just nu är vi i ett strövområde. Matte är osäker på om vi får sova här, men det står ingenstans att vi inte får göra det. Om inte annat lär någon säga till och då får vi väl fortsätta köra :)
Ha det gott! /Grim

Kommentera här: