Dag 8 Skuleskogens nationalpark

Hej!
Oväntat nog sov vi helt okej. Vi gav oss iväg vid 06 och styrde neråt mot Örnsköldsvik och Skuleskogens nationalpark.

De dryga 30 milen mellan Piteå och Örnsköldsvik kändes som en ren transportsträcka. Naturen var likadan som i Halland, mycket trafik (likt E6:an men på en väg i storlek med väg 26). Hann se en hel del livsfarliga omkörningar, har aldrig förstått det där med att någon börjar köra om samtidigt som man har 20 bilar framför sig - finns ju ingen rimlig chans att ta sig förbi alla och sen tro att det inte är fler bilar framför den som "man själv" ser är längst fram :-/

Vi körde igenom Örnsköldsvik och fortsatte till Skuleskogens nationalpark. Jag hade inte läst på så bra om nationalparken innan, utan chansade och tog södra entrén. Närmare 1 mil på smal grusvägen, dåligt med parkeringar och långa slingor kändes inte som min grej just idag. Trött efter körningen och hungrig, satte jag mig i bilen igen utan att ha gått någon runda. Övervägde att strunta helt i nationalparken men bestämde mig till sist för att testa en till entré, den västra. Mycket klokt beslut.

Vid västra entrén var det inte lika mycket folk, det fanns tre slingor mellan 0,7 och 5km att välja på. Grim och jag valde en på ca 2,5 km (tur och retur). Rundan gick på träplankor och sista delen på sten. Underbar utsikt belönade oss i slutet. Precis vad jag behövde. För mig är verkligen berg balsam för själen, blir så lugn och harmonisk inom mig när jag tittar mot bergen.

När vi gick tillbaka till bilen kände vi oss nöjda och styrde mot Örnsköldsvik och hotellet. Scandic gjorde oss inte besvikna; lätt och smidig incheckning, trevligt rum och skön säng.
Ha det bra!
 
 

Kommentera här: