Dag 1 Tivedens nationalpark

Hej!
Nu var det dags igen - en roadtrip! Men inte USA eller Kanada, utan vårt älskade Sverige står på agendan.

Som alltid när jag ska ut på äventyr somnade jag sent och vaknade tidigt. Strax efter kl. 05 tyckte kroppen det var dags att gå upp. Grim, som känt på sig att något varit på gång de senaste dagarna, var inte sen med att följa med upp. Han såg ivrigt till att få komma med till bilen första vändan en stund senare. "Ve och fasa om man skulle råka bli lämnad kvar!" såg det ut som han tänkte.

Vi lämnade parkeringen strax efter 7:30 med GPS:en inställd på Tivedens nationalpark. Grim höll mig vaket sällskap ungefär 2 min, därefter somnade han djupt och sov hela vägen. Tur det finns radio som gör milen lite lättare att köra.

Nästintill ingen trafik fören vi närmade oss Jönköping. Några mil efter Jönköping lättade det igen vilket var skönt. Väl förberedd på att det skulle vara svårt med parkering hade jag som mål att nå nationalparken innan kl 12. Vid 11:40 rullade vi in på parkeringen. 10 bilar inklusive min!! Perfekt med andra ord :D Vi satsade på en runda som heter Stenkällan, bra skyltat men lite otydligt vad som faktiskt var stenkällan. Som vanligt gjorde jag det klassiska misstaget att anta att den första stenen vi såg med lite vatten runt sig var "stenkällan ", icke! Som tur var gick vi lite till och kom strax fram till den riktiga stenkällan. Om än var den i en trång passage så varken jag eller Grim kände oss sugna på att gå ner där, så vi gick tillbaka till bilen istället :D Väldigt fin runda men super kuperad terräng med klippor, hade inte velat gå där när det regnar och är halt.

Vid 13 rullade vi vidare till Vitsand, en annan del av parken. Ungefär lika många bilar här, superskönt! Jättevacker sjö och strand. Fina rundor att välja mellan. Jag och Grim gick de två kortare rundorna. Vi spanade in en tältplats ca 500 m från parkeringen (man får inte tälta utanför markerat område). Jättefint med grillplats och utedass. Tänkte "det här blir bra" tills jag såg yxan som stod vid vedskjulet! "Åh kära nån" tänkte jag då, vilka mardrömmar jag kan ha om en yxa... suck... Eftersom det är en nationalpark får man inte slå upp tältet innan kl 18 och man måste ta ner det innan kl 10. Så Grim och jag gick tillbaka till bilen. Hade man fått slå upp tältet bredvid bilen hade jag gjort det, men det får man inte...

Efter en stunds paus i bilen kände jag att vi nog hellre testar tältning, så vid 17:40 tog jag på mig ryggsäcken och vi gick till tältplatsen.  Ingen var där när vi kom. Jag valde en plats där det såg ut som någon hade tältar tidigare. Grim, som började bli väldigt trött vid det här laget, var först lite tveksam till tältet men så fort jag tog fram hans filt och den rosa grisen var lyckan komplett.

Under eftermiddagen hade migränen anlänt, så kvällen blev otroligt lugn i tältet med en vacker vy utanför. Grim gjorde sitt bästa för att hålla sig vaken men somnade nästan sittandes. Vid 19 kom två kvinnor till campingen. Grim körde full vakt inifrån tältet - två "håller borta" skall och lite brummande. Mot förmodan (men jättebra!) köpte han att vi inte skulle gå ut och titta vem som kom och han somnade om igen. När jag däremot 2h senare skulle stänga ytterväggen av tältet var han kvick att sticka ut huvudet och kika mot eldplatsen :D Lyckan blev total när han dessutom fick gå fram och hälsa.
Imorgon fortsätter färden.
Ha det bra!
 
 

Kommentera här: